Po delší odmlce jsem zase zpět. Dnes bude příspěvek opět formou dopisu mé vysílající organizaci - Salesiánské asociaci Dona Boska. Níže přikládám znění dopisu a nějaké fotky z návštěvy vesnice zvané Burgao. Tato vesnice se nachází asi 15 minut cesty autem od naší školy. V době, kdy jsme tam přijeli na návštěvu, tam probíhala nějaká slavnost. Jeli jsme tam spolu s otce Dilipem z Golaghatu, který zpovídal místní farníky a poté odsloužil mši svatou. Místní nás přijali více než srdečně. Na uvítanou nám symbolicky umyli nohy (teda jako umyli nám je doopravdy, ale je v tom skrytá symbolika... rozumíme si...) a v tanečním průvodu nás uvedli do své vesnice. Poté následovalo občerstvení. Zatímco otec zpovídal, procházeli jsme se po okolí a navštívili jsme Susmitu, moji žákyni ze sedmé třídy. Po mši byl společný oběd formou pikniku. Každá rodina si přinesla vlastní rýži z domu a na místě dostali ze společného zbytek - nějaké ty omáčky ze zeleniny a masa. Více viz fotky. A teď ten dopis...
Mějte se krásně a zas někdy na přečtenou!
Najdete tam i pár mých žáků z pátého ročníku :) |
Drazí přátelé na západě, na
východě, ale i všude jinde,
Poslušně hlásím, že nám skončilo
první čtvrtletí. To v praxi znamená opravování čtvrtletních písemek (těch
150 testů psaných špatnou angličtinou a rukopisem mnohdy horším než můj vlastní
mi dalo docela zabrat) a zapisování získaných bodů do tabulek. Každé dítě může
v prvním čtvrtletí získat celkem 50 bodů – z toho 10 bodů je interní
hodnocení a záleží na každém učiteli, za co je udělí, a 40 bodů lze získat
vypracováním čtvrtletní písemky. Tyto písemky ovšem nevytváří dotyčný učitel,
ale jsou zadávány zvenku. Může se tedy stát, že v testu je kladen důraz na
látku, na niž učitel během výuky důraz nekladl nemluvě o výrazně rozdílné
úrovni škol ve městech a na vesnici. Poněkud mi to připomíná obtíže spojené se
státní maturitou, ale tu jsem nikdy svým studentům nezadával, proto nemohu
posoudit. Snad byste se chtěli zeptat, proč se tento systém teda vůbec používá?
Inu jedním z důvodů může být tentýž záměr jako u státních maturit, tzn.
srovnatelnost škol. Dalším důvodem, který mi prozradil náš pan ředitel je, že
někdy mají učitelé sklon dávat (či dokonce prodávat) testové otázky svým žákům
v předstihu před konáním písemek – takový žák potom přirozeně dostane
velmi dobrou známku, i když jeho lenost je nepoměrně větší než jeho znalosti. A
to je jaksi nefér, ne?
Pokud jde o mé třídy, sedmáci
dopadli vcelku dobře, páťáci tak padesát na padesát a u čtvrťáků nastal výše
zmíněný problém se zadáváním testů – některé otázky byly formulovány jinak, než
jsou čtvrťáci zvyklí (což je pro ně v angličtině problém) a některé otázky
byly nad úroveň naší školy. Nicméně má to jeden pozitivní efekt, a sice že žáci
teď mají trochu větší chuť něco dělat. A navíc stále ještě mohou nepropadnout.
Překvapilo mě, že učitelé
vyplňují tabulky s hodnocením žáků ručně na papíry. Musí několikrát
přepisovat stejné hodnoty do různých papírů, počítat součty na kalkulačce a
tráví na tom docela hodně času. Ptal jsem se, jak jsou na tom s počítačem
a excelem a prý loni tady byl nějaký učitel, který tabulky vyrobil, a sázelo se
do počítače. Jenže letos tady není, a tak to zas píší ručně. Přitom ve škole
počítač je a ty tabulky by v něm taky měly být. Asi jenom chybí někdo
s iniciativou, protože dotyčný pan učitel teď pracuje jinde. Ředitel by
sice mohl učitelům nařídit, aby pracovali v excelu, jenže ne každý učitel
je toho schopen. Navíc kromě školy má ředitel na starosti ještě pár dalších
věcí, takže předpokládám, že na tohle už jednoduše nemá kapacitu. Ono se taky
není čemu divit, když na jednom člověku stojí škola s dvanácti třídami,
výstavba ubytovny pro studenty, jejíž první (a poslední) patro se pozvolna
dokončuje, vedení místní čtyřčlenné salesiánské komunity, spolu vedení
technického učiliště, občasné provádění nákupů potravin a kdo ví, co všechno
ještě. Prostě salesiáni :) Nutno dodat, že to všechno víceméně funguje. Ne sice
s nejvyšší možnou efektivností, ale funguje to. Pokud jde o to ruční
vyplňování tabulek, už jsem to začal s ředitelem řešit. Buď zprovozním ty
staré tabulky, nebo udělám nové.
Před třemi dny sem přišel jako
dobrovolník klučina ze státu Tamil Nadu (jih Indie). Jmenuje se Francis. Studuje
matematiku a jeho profesor ho poslal na dva měsíce na zkušenou do jiného státu,
aby si mimo jiné procvičil angličtinu. Je to poprvé, kdy opustil svůj stát a
mám trochu dojem, že i poprvé kdy je dál od domova. Je dost nesmělý, a když ho
někdo přímo neosloví, většinou sám mluvit nezačne. Z otců má asi dost
respekt, protože těm někdy neodpoví, ani když se ho na něco jen tak konverzačně
zeptají (a oni si pak lámou hlavu, jestli má hoch nějaký problém nebo je to
jeho přirozená povaha :) ). Francisovou pracovní náplní je učit ve škole. S tím
podle všeho problémy nemá. Občas si s ním popovídám, případně mu navrhnu,
co by mohl dělat ve volných chvílích. Sám totiž moc velkou iniciativu nemá a
otec se mu nemůže celý den věnovat. On totiž otec o tohoto dobrovolníka
nežádal, ale naopak mu umožnil, aby přijel na zkušenou. Ne, že by tady snad
nebylo potřeba víc lidí, práce je víc než dost, ale přijet sem jako dobrovolník
jen na dva měsíce je z hlediska školy kontraproduktivní – nějakou dobu
trvá, než se člověk zapracuje, někdo se vám musí věnovat a vysvětlit vám vaše
úkoly, děti si zvykají na nového učitele a učitel si zvyká na ně apod. Osobně
mám dojem, že jsem se pořádně zapracoval až teď po těch čtyřech měsících učení.
Minulý měsíc jsem tady měl na
návštěvě svou sestru a Jonáše (ten, co dělá dobrovolníka v Golaghatu)
přijeli navštívit rodiče. Navštívili jsme pár míst v Dillí, Taj Mahal a
v Assamu pak národní park Kaziranga a několik vesnic v okolí. Více se
o tom snad už brzy rozepíšu na blogu. Mimochodem tahle návštěva byla důvodem,
proč jsem neměl energii na psaní článků na blog.
Poté co sestra odletěla zpět
domů, jel jsem navštívit svého indického kamaráda do státu Himachal Pradesh. U
nás byly totiž zrovna krátké prázdniny a u nich byla svatba – prostě když se
daří, tak se daří! A tak jsem poprvé viděl indickou svatbu v hinduistickém
stylu. Více opět časem na blogu.
Ale zpět do Rangajanu. Téměř
denně nám krátce zaprší. Teplota se různě mění. Včera bylo přes den dost vedro
a dneska je zas příjemně pod mrakem. V průměru se ale otepluje. Rýžová
pole začínají být nasáklá vodou a vesele na nich raší tráva. Za pár týdnů už
tam bude vesele rašit rýže.
Nepálské zemětřesení otřáslo
pouze místními médii – v novinách jsou články o tom, kolik lidí zahynulo
či bylo zraněno a to jak v Nepálu, tak i v Indii. Fyzicky jsme žádné
třesení nezaznamenali.
Začínám se trochu víc soustředit
na studium hindštiny. Konkrétně se snažím naučit číst, abych byl schopen
samostatně používat slovník. Některá písmena jsou dost matoucí, protože na
první poslech je zvuk úplně stejný. Třeba včera mi hodnou chvíli trvalo, než
jsem pochytil dva různé zvuky pro „s“. Jednou je to naše klasické „s“ a jednou
je to něco jako „s“ jenom musíte jazyk dát trochu víc za zuby. Na poslech mi to
pořád přijde dost podobné, ale když správně natvaruju jazyk, prý to říkám
správně. Abych si trochu zlepšil sebevědomí, neodpustím si dodat, že oni zas
mají mimo jiné problém s výslovností písmene „ř“. Většinou z nich
vyleze jen takové divné „r“ :)
tož to je nářez... :-D
OdpovědětVymazattetka pragonymous
Vidím, že na CEJi jsme se měli inspirovat z Indie :)
OdpovědětVymazat